Hello!!!

Friday, April 9, 2010

Kecik Hati

Semalam dan semalam lagi, kawasan rumah saya tiada air. Aih memang tak suka keadaan ni. Barulah faham kenapa dulu masa kecik-kecik emak selalu cakap 'Biar takde api, jangan takde air'. Memang mengerti kini maksudnya. Padahal dulu selalu fikir takde air pun takpe la. Tapi kalau takde api nanti macam mana nak tengok Tomato Man. See. Pemikiran kanak-kanak jumud.

Dulu di MRSM pun selalu jugak takde air. Nasiblah ada paip kat luar yang boleh buat tadah air. Ada jugak sumber untuk basuh muka sekurang-kurangnya.

Di Matrix Perak pun lebih kurang jugak. Pernah sekali akibat terlalu lama tak berair, maka Jabatan Air Perak datang bersama lori air. Syok weh jumpe air setelah lama tak berjumpa.

Kat rumah emak sekarang ni pun selalu takde air. Tapi dulu lah. Sekarang dah okey dah. Takdelah tiba-tiba 'Ting. Bukak paip, air tak keluar'.

Okey. Okey. Balik kepada cerita asal. Banyak sangat korek sejarah mungkin berulang ni.

Walaupun rumah takde air selama dua hari, takdelah bermaksud tuan tanah ni tak mandi kan. Adalah masa-masa nya dia bukak jugak bekalan air ke rumah. Masa tu lah nak menadah segala. Baldi pulak cukup-cukup makan. Jadik terpaksa lah suami beralah dan mandi di office.

Semalam seperti biasa dia bukak la bekalan air tu lepas maghrib. Jadi tuan tanah ni pergilah menadah air. Gagah ni nak angkat baldi penuh air dari belakang rumah sampai tandas. Padahal EF dah pesan jangan angkat benda berat. Tapi disebabkan dah biasa, angkat jugak.

Masuk baldi terakhir, jadi saya pun angkatlah denagn penuh semangat dan senyum gembira. Sekurang-kurangnya baldi dah berisi. Bawak dengan hati-hati seta hati riang. Tinggal dua tapak nak sampai tandas, sekali pemegang baldi tu patah. Habis melimpah ruah air ke dalam tandas. Nasib baik ke dalam tandas. Masa tu punyalah patah hati dengan baldi tersebut. Memang kecik hati bukan kepalang macam dah kehilangan sesuatu berharga. Eh. Meamng air berharga pun. Tapi memang kecik hati makan dalam lah dengan baldi tersebut.


Yang lebih kecik hati, lepas tu, bekalan air kembali pulih. Sob sob sob.

Tapi sekarang ni, setiap kali masuk tandas nampak baldi biru patah tangkai, terus sentap. Macam dendam habis ni.HAHAHAHA.







1 Words from you:

lots_of_hatred said...

apasal x istinjak je?haha