Hello!!!

Saturday, August 27, 2011

Dugaan buatku.



Sebagai seorang ibu bekerja yang sedaya upaya mahu menyusukan anaknya dengan susu ibu, saya dengan sedaya upaya juga memerah keringat untuk memerah susu untuk dijadikan santapan harian Irfan dan sebahagian dijadikan stok untuk kegunaan kecemasan seperti berkursus, terpaksa meninggalkan Irfan di tangan EF atau keluarga mertua.

Dan sebagai seorang ibu bekerja, saya tahu bukan mudah untuk mengumpul stok susu bagi kegunaan anak. Bayangkan, satu hari saya bekalkan baby sitter 17.5 oz susu. Jumlah yang sama, atau lebih lagi bagus, diperlukan dalam sesi mengepam waktu bekerja. Dan setelah berhempas pulas mengepam, emmerah dan menyimpan, hati seorang ibu bekerja akan luruh bila balik daripada kerja, tengok peti ais, semua frozen EBM dah mencair dan tidak boleh digunakan lagi.


Jumlah kerugian adalah 375 oz. Termenung sejenak aku memikirkan macam manalah nanti ni nak berkursus bulan 9 ni. Termenung jugak aku memikirkan punca. Mungkin tutup pintu tak rapat. Tapi peti sejuk tu ada alarm. Tutup tak rapat, dia akan bunyi. Mungkin takde elektrik. Termenung aku memikirkan macam mana aku nak menggantikan stok yang dah rosak ni.




Menangis dalam hati siapa tahu.



EF cakap ' Dah la, benda dah jadi. Nak buat macam mana. You pump lagilah lepas ni'



Easier said than done, sayang.





Come fenugreek. Come to mama. You too red dates and longan. Ah dont forget bring your friend radish and milo. Oh oh. How I wish I could turned back the time....




p/s: Pasti ada rahmat di sebalik setiap yang berlaku.



-Surya Rahman-

0 Words from you: