Hello!!!

Friday, April 29, 2011

Siapa cakap pantang best -Part 1

Pantang 40 hari lepas bersalin bukan lah perkara yang senang. Siapa cakap senang tu memang boleh dipanggil Master of Pantang la. Haih. Pertama kali berpantang saya rasa macam nak menangis pun ada. Macam-macam la yang tak boleh. Macam-macam yang kena makan. Macam-macam yang pantang nya.

Minggu pertama berpantang adalah yang paling seksa. Mungkin sebab masih sakit-sakit lagi, tu yang terasa lebih seksa. Lepas tu pulak mak dengan mak mertua ada. Nak demand lebih, ada kena pelempang dengan emak sendiri. Jadik meh sini saya senaraikan perkara tak best tentang pantang

1. Minum air kunyit + garam. Tak pernah-pernah seumur hidup aku kena minum air kunyit ni. Rasa dia memang enak sih. Macam nak sedut sehingga titisan terakhir. HAHA. Ini hyperbola tak boleh blah. Kau bayangkan je lah minum air yang berbau pahit-pahit ayam tu. Rasa pun macam pahit-pahit ayam. EH tak tahulah nak describe macam mana. Tapi saya berjaya minum dengan sekali nafas beserta hidung yang ditutup dan ketawa dari EF.

2. Pilis dan param, bengkung dan urut. Urut tu memang takde masalah sangat walaupun saya bukan suka orang pegang-pegang badan saya. Tapi disebabkan lepas bersalin tu badan kau sakit-sakit seluruh badan, jadi bila diurut tu alahai macam nak tidur terus. HAHA. Tapi bab pilis dan param tu yang tak tahan. Mungkin jugak saya ni jenis cepat tak tahan ke apa ke, tapi param tu gatal la. Tak tahan betul nak tunggu mandi petang.

3. Home made pencuci wanita. Itu ialah air rebusan daun sirih+daun mengkudu+manjakani. Alasan kenapa perlu dipakai ialah untuk mencepatkan proses penyembuhan luka. Jangan tanya aku macam mana dia sembuhkan, aku cuma mengikut je apa yang orang tua cakap. Masalahnya kan, kadang-kadang aku lupa nak tambah air sejuk sikit, jadi rasakan! Panas gila.

4. Makanan yang terhad. Nasib baik jugak mak saya ni bertimbang rasa. Lauk-lauk yang dimasak at least ada yang berkuah/bersup. Takdelah kena makan kering-kering je. Ada kawan saya tu dia cuma boleh makan nasi dengan ikan kering/ikan bilis goreng je. Air pun kena restrict. Kesian betul. Entah macam mana la dia nak berak. Dulu masa mengandung, mak mertua saya selalu cakap 'Nak makan apa, cakap je. Nanti dalam pantang orang makan apa, kita pandang je. Nah sekarang itulah yang berlaku, Sambal kicap, asam pedas, lemak cili padi, air batu. Semua pun aku tengok je.

5. Ubat periuk + jamu. Yeah. Sedap gila macam nak minta seperiuk lagi. Ok ini memang hyperbola. Selalunya kalau emak tak hidang kat saya ubat periuk ni, takde nye saya nak menyerah diri minum ubat periuk dan makan jamu tu.

Ok itu saja untuk kali ni. Sambung nanti.

-Surya Rahman-

0 Words from you: