Hello!!!

Sunday, April 25, 2010

Ada apa pada nama?

Dulu masa kecik saya tak suka nama saya. Sebab panjang. Susah nak tulis kat buku atau kertas exam. Nama saja dah 12 huruf. Campur nama ayah jadi 18. Panjang tahu. Sebab tu saya tak suka letak binti di tengah. Kalau tak dah jadi 23. Tapi sekarang diorang pandai. Mintak nama seperti dalam IC. Maka kena lah letak binti walaupun panjang.

Orang selalu salah eja nama saya. Saya tak suka. Sebab bagi saya bila salah eja, itu bukan nama saya, dan seterusnya bukan saya. Tapi orang selalu salah tulis. Common mistake ialah Suria. Saya paling tak suka orang tulis begitu. Memang tak suka. Sebab saya SURYA.

Saya pernah tanya emak kenapa letak nama saya begitu panjang dibandingkan dengan yang lain. Emak kata dulu emak nak letak nama saya Norfarahani. Tapi disebabkan dia teringat ada satu klinik kepunyaan anak Dato' Onn, kalau saya tak silapla, bernama Klinik Suriani, maka emak pun letak nama saya bersempena nama klinik itu dengan sedikit adjustment. See. Nama aku ada asal usul. Nama kau ada? HEHEHE. Usia 4 hari emak saya dah tetapkan nanti besar amik jurusan apa. HAHAHHA. Kidding.

Tapi cari punya cari, nama Surya itu tidak ada maksudnya. Pernah juga saya tanya kawan-kawan yang bersekolah arab. Ada yang kata maksudnya rahsia hati. Ada yang kata telaga tujuh. Saya pun tak tahu lah.

Kat rumah saya dipanggil Angah. Obviously sebab saya anak kedua. Tapi itu nama kat rumah. Jangan dipanggil oleh mereka yang bukan keluarga atau bukan berada di sekeliling rumah saya. Kerana nanti saya jadi janggal. Apahal orang ni nak panggil aku Angah pulak.

Dulu di kampung saya di panggil dengan nama Ani. HAHAHHAHA. Gila kampung kan. Teringat pulak Mak Ani dulu duduk sebelah rumah embah. Terus terbayang nanti dah tua orang panggil saya Mak Ani jugak. HAHAHAHA. See. Umur 8 tahun dah membayangkan kehidupan tua. HAHAHA.

Nama Surya tu dah jadi nama standard bagi saya. Kalau perkenalkan diri saya akan cakap nama saya Surya. Sebab saya malas nak dengar orang cakap 'Panjang nye nama' atau 'Ulang sekali lagi'. Tapi masalahnya bila saya cakap nama saya Surya, orang tanya saya balik 'Nak panggil apa eh?' Dush. Jadi lepas itu bila jumpa orang baru saya akan cakap 'I'm Norsuryahani. Call me Surya.' HAHAHA. Geli pulak speaking begitu.

Kadang-kadang saya juga di panggil Hani. Tapi jarang-jarang lah.

Apa yang EF panggil saya tu, biarlah dia saja yang panggil. Takkan nak reveal kat sini kan. Ada yang muntah darah pulak. Takpun otot muka terus kejang gelak sembilan jam tak henti.

Kadang-kadang orang pandai-pandai pendekkan nama saya jadi Su. Oh ini pun saya tak boleh terima. Su? Bagi saya Su itu orangnya lemah lembut sopan santun gemalai. Soooo not me. Jadi ambil perhatian. Saya tidak suka dengan panggilan itu.

Dulu semasa darjah 6, saya dipanggil Mak Yaya oleh dua orang manusia. Ini adalah gara-gara Cikgu letak nama saya dekat board belakang kelas dengan nama Yaya. Lepas tu kau taulah budak-budak lelaki baru nak matang tu. Sibuk ejek nama orang. HAHAHA.

Tapi sejak saya kerja ni, saya dipanggil dengan nama Suri. Kau boleh bayangkan tak betapa gelinya aku. Masalah terbit sebab yang panggil itu bukan EF tapi orang lain. Suri? Oh man, soo not me.

Jadi, walau apapun, saya tetap suka nama saya. Itu sahaja.

0 Words from you: